Držte si klobouky, tohle je... SILNICE SMRTI

 

Silnice smrti
Silnice smrti (: internet)

Máte dojem, že jízda po českých silnicích je hazard se životem? Věřte, že jinde jsou na tom řidiči ještě daleko hůř! Kromě našich okresek jsou v Evropě proslulé i polské dálnice a snad všechny cesty směrem na Ural. Proti silnici, kterou vám teď představíme, ale vypadají jako luxusní autostrády.

 

● Žádný asfalt, žádná svodidla
● Jen stovky pomníčků

Vůbec nejnebezpečnější silnicí světa je jedna z nejdůležitějších spojnic v jihoamerické Bolívii. Konkrétně mezi městy La Paz a Coroico. Na mapě ji možná najdete pod názvem Yungas road, ale všichni jí říkají daleko výstižněji – silnice smrti.

Stavěli ji vězni
Šedesátikilometrovou silnici vysekali do strmých skalních stěn zajatí paraguayští vojáci ve třicátých letech 20. století. Místní lidé věří, že se jim vězni, kteří při stavbě zemřeli, mstí za své utrpení.

Nehody na denním pořádku
Statistiky nehodovosti na této silnici hovoří za vše. Každý rok tu zemře na sto cestujících, některé odhady hovoří dokonce o dvojnásobku. To znamená, že každoročně přibude na každých šesti stech metrech průměrně alespoň jeden pomníček. Dopravní nehody jsou tu na denním pořádku. Jen v roce 1994 se zesilnice do hlubokých propastí zřítilo 26 vozů s cestujícími. O mnoha nehodách se navíc ani nikdo nedozví. Automobily, autobusy i cyklisté leckdy zmizí v propasti během vteřiny a doslova beze stopy. Pro většinu nešťastníků se dno údolí stane i hrobem. Vytahovat mrtvá těla po strmých srázech zpět na jedinou silnici široko daleko je prostě nemožné.

Nejhorší dopravní nehoda
V roce 1983 si nehoda místního autobusu, který se zřítil do hluboké propasti, vyžádala přes sto životů. Stala se tak vůbec nejhorší nehodou v historii Bolívie. Od té doby je také tato silnice světově proslulá.

Podivná pravidla
Na »silnici smrti« platí neobvyklá pravidla. Protože je cesta málokdy širší než tři až čtyři metry (to je obvyklá šířka naší jednosměrky), pravidlo jízdy po pravé straně ztrácí smysl. Přednost dává vždy ten, kdo přijíždí z kopce. Má povinnost zastavit na straně srázu tak, aby zdola jedoucí vůz mohl projet po bezpečnější straně u stěny. Čekajícího řidiče přitom od pádu do leckdy mnohasetmetrové hloubky dělí jen pár centimetrů. Svodidla na téhle silnici neexistují.

Silnice je v ohrožení
I když Bolívie díky silnici smrti získala celosvětovou popularitu, tahle atrakce zřejmě časem z mapy světa zmizí. Na prvních kilometrech silnice od La Paz dnes leží nový asfaltový koberec, zřejmě jeden z mála v celé Bolívii. Na nejnebezpečnějším úseku směrem ke Coroicu ale zůstává všechno při starém. Tedy alespoň prozatím. Takže jestli chcete zažít opravdu adrenalinovou jízdu, je čas vyrazit do Bolívie...

 

 

 

 

1. Nejhlubší propast kolem celé silnice má hloubku několika set metrů. V ní mizí nenávratně celé autobusy.

2. I za slunečného počasí je nutná pláštěnka. Domorodci cestující nejčastěji na korbách náklaďáků každou chvíli vytahují deštník nebo kus igelitu. Přes cestu totiž tečou desítky vodopádů. I po malém dešti dokáže jejich proud spláchnout ze silnice menší auto.

3. Tady začíná nejnebezpečnější úsek silnice, která se »kvalitou« vyrovnává té nejrozrytější lesní cestě v Česku. Třicet nejšílenějších kilometrů začíná…

4. Průsmyk La Cumbre je nejvyšším bodem na cestě z bolivijské metropole La Pazu do Coroica. Tady končí veškerá legrace a začínají prudké a nekonečné serpentiny. Místní řidiči vždy zastaví u krajnice a jdou se pomodlit k soše Krista s rozpřaženýma rukama. K rituálu patří pálení obětin a vylévání kořalky nebo piva na prašnou zem.

5. Na nejužším úseku silnice jsou nehody na denním pořádku.

6. Yungas road je zřejmě jediná silnice na světě, na které se doporučuje nepoužívat bezpečnostní pásy. V případě, že se s vámi utrhne krajnice, což je mimochodem docela časté, je výskok z auta jedinou šancí na záchranu.

7. Ještě pár kilometrů asfaltu, který bez varování končí v jednom úzkém tunelu. Dál už následuje jen štěrk a bláto.