Vznik automobilového průmyslu v SSSR.

Počátek automobilového průmyslu v carském Rusku před první světovou válkou skončil nezdarem. Automobilovou továrnu založenou boháčem Rjabušinskim neopustil ani jediný vyrobený automobil.

Zatímco roce 1925 ve světě sjíždí z pásů automobilek tisíce aut, tak z moskevské továrny AMO teprve vyjíždí prvních deset nákladních automobilů domácí výroby. V roce 1932 ve Stalinově továrně se vyrobily ročně 24.000 automobilů, převážně nákladních. Roku 1937 je denní výkon Stalinovy moskevské továrny 200 aut a sovětské továrny dávají do provozu 200.000 aut ročně. Na konci pětiletky dává gorkovská továrna půl milionu aut a moskevská továrna 120.000 aut ročně.

Charakteristickým znakem oproti jiným státům je, že se vyráběly hlavně nákladní auta a traktory. Staví se tisíce nových trakrorových stanic a do nich putují desetitisíce traktorů z továren.

V roce 1938 v automobilce "Molotov" v Gorki začaly vyrábět nákladní automobily s plynovým generátorem. Za rok jich bylo vyrobeno 7825. Pro sovětské hospodářství to znamenalo úsporu 100.000 tun benzínu. Továrna začala vyrábět vozy "Picap" a zahájila výrobu pásového traktoru. Rychlost vozů v záběhu (do 1000km) byla zablokována na 40km/hod.

Na rok 1940 byla připravena výroba 2 tunového nákladního vozu s šesticylindrovým motorem se 76 k.s. a osobní vůz "Phaeton".