prví víroby automobilu

Tatraplan má v Německu cenu dvou nových aut

Názory čtenárů
 
 
 

Německá nostalgie po starých časech komunismu, pro kterou mají západní sousedé speciální výraz "ostalgie", se odráží i v oblibě aut z té doby. Zatímco pro mnoho Němců se stal doslova kultovním vozítkem trabant z produkce někdejší NDR, tamní sběratelé socialistických veteránů si velmi cení i

vozů československé provenience. V nejnovějším žebříčku deseti nejdražších "východních oldtimerů" se objevily hned čtyři.

Na druhém místě figuruje Tatra 600, jejíž cena v současnosti podle odborného sdružení Classic Data dosahuje 28,5 tisíce eur (přes 700 tisíc Kč), za které lze dnes v Německu koupit i dvě nová auta. Slavný kopřivnický Tatraplan se vyráběl na přelomu 40. a 50. let. Jeho aktuální hodnota mezi sběrateli s jeho tehdejší cenou ale nelze srovnat, protože ve své době nebyl určen k prodeji soukromým zájemcům.

Do Top 10 socialistických veteránů se dostaly také jeho nástupci Tatra 603 a Tatra 613. Cena jedné zachovalé "šestsettrojky" se nyní podle typu pohybuje mezi 20,9 tisíci až 22,5 tisíci eury (zhruba 520 až 560 tisíc Kč). Za mladší "šestsettřináctku" dnes zájemce zaplatí 12,7 tisíce až 15 tisíc eur (asi 315 až 370 tisíc Kč). Podle televize MDR jezdí po německých silnicích dodnes celkem 141 tatrovek všech tří modelů. Dva má ve své sbírce i Heinrich Possehl ze saské Žitavy. "Těší mě, když se lidé dívají, a mám radost, že takový oldtimer ještě jede," líčil v reportáži MDR při projížďce svou nablýskanou Tatrou 613

Ještě hlouběji do úspor než u ní musí fanoušci starých plechových krasavců sáhnout u kabrioletu Škoda 450 či jeho vylepšené verze Škoda Felicia, které vyjdou na 19 až 20,2 tisíce eur (470 až 500 tisíc Kč). Na rozdíl od tater určených hlavně pro režimní představitele, si mohli škodovky koupit i obyčejní lidé. V komunistické NDR stály tyto modely podle MDR 18,9 tisíce východoněmeckých marek.

Nejcennějším kusem v garáži každého sběratele těchto aut je podle německých znalců Čajka 13 ze sovětské automobilky GAZ, která má nyní hodnotu 33 tisíc eur (téměř 820 tisíc Kč). Její mladší verze 14 vyjde na 29 tisíc eur (téměř 720 tisíc Kč). Podobně jako československé tatry nebyly ani čajky ve své době volně dostupné pro "normální smrtelníky".

Mezi východoněmeckými veterány je nyní největším pokladem kabriolet IFA F9, jehož cena dosahuje 25 tisíc eur (621 tisíc Kč). Do první desítky se dostaly i dva modely historických wartburgů s aktuální hodnotou 12,9 až 17,6 tisíce eur (zhruba 321 až 438 tisíc Kč).

Jejich nižší cena mezi německými sběrateli je podobně jako u trabantů (nejslavnější model 601 vyjde na 5,1 tisíce eur, tedy v přepočtu na 127 tisíc Kč) dána skutečností, že jich v Německu jezdí ještě poměrně dost. Počet wartburgů se odhaduje na 7800, trabantů může být okolo 34 900. Naopak takových sovětských moskvičů nebo záporožců lze v Německu už potkat jen několik stovek.

Autor: ČTK, zdroj : týden.cz

Foto galerie

Tatra 600 Tatraplán

Toto je článek o modelu Tatra 600 Tatraplán

 

Stalinův kabriolet Tatraplán se vrací domů

  13:00
Zrodil se jako výjimečný prototyp, měl se stát předlohou sériovým vozům, ale namísto toho skončil v rukou jednoho z nejmocnějších mužů světa - Stalina.
Sodomkova Tatra 600 Tatraplán ve verzi kabriolet

Sodomkova Tatra 600 Tatraplán ve verzi kabriolet | foto: Archiv MAFA

Teď se po šedesáti letech vrací do Vysokého Mýta, kde jej karosář Josef Sodomka vyrobil. Jde o kabriolet Tatra 600 Tatraplán, který včera přivezli do města pracovníci místního muzea, aby jej představili na probíhajícím festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto.

"Je to kabriolet vysoké, avšak klidné elegance, krásných hladkých tvarů,“ prohlásil před šedesáti lety Josef Sodomka v závodním časopisu Karosář o novém voze.

Na autě začal pracovat v polovině čtyřicátých let minulého století. Firma Sodomka chtěla svou karoserií podpořit prodej osobních vozů Tatra a navrhla kabriolet.

Sodomkova Tatra T600 Kabriolet

"I když firmy v minulosti vyrobily mnoho karoserií na tatrováckých podvozcích, žádná neměla skládací střechu a současně motor vzadu. Takový kabriolet se nevyráběl ani v tuzemsku, ani v zahraničí,“ upozorňuje Jiří Junek, ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě.

Sodomka auto představil na autosalonu v Ženevě v roce 1949, kde získalo druhou cenu v soutěži elegance.

Pak se úspěšný vůz vrátil zpět do továrny, kde chtěla firma provést jízdní zkoušky a dokončit vývoj směřující k sériové výrobě.

"Zasáhla ale nečekaná událost. Komunistická strana vyzvala podniky, aby připravily dary pro Josifa Vissarionoviče Stalina k jeho nadcházejícím 70. narozeninám. V samotné továrně strana rozhodla, že věnuje to nejlepší, co je k dispozici - kabriolet,“ říká Junek.

Předtím, než auto skončilo u Stalina, se s ním svezli také čeští papaláši.

Sodomkova Tatra T600 Kabriolet

"V květnu 1949 vezla delegace z Vysokého Mýta vedená samotným Sodomkou tatraplánem do Prahy dar pro tehdejšího prezidenta Klementa Gottwalda. Darem nebylo nic jiného než vysokomýtští pstruzi čerstvě nachytaní v Loučné. Delegaci nejdříve přijal předseda vlády Antonín Zápotocký, který se s tatraplánem projel po Praze," říká Junek.

Stalin by si do kabrioletu nesedl
Sám Stalin ale ve svém voze nikdy neseděl. "Nejezdil v kabrioletech, pravděpodobně z obavy před možným atentátem," říká Junek.

Namísto toho auto sloužilo až do roku 1965 jako služební vůz jedné moskevské polikliniky. Od ní vůz odkoupil automobilový sběratel, který se rozhodl, že jej přestaví na Tatru 603.

Obrátil se proto na odborníky z Kopřivnice. Ti přestavbu ze starého typu vyloučili a naopak se snažili získat raritní vůz zpátky do Československa. To se povedlo až v roce 1976 právě výměnou za Tatru 603.

První ročník festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto zaměřili organizátoři právě na spolupráci Sodomky s Tatrou.

"Dodnes se dochovalo asi sedmdesát vozů s karoserií Sodomka," říká Jan Pešina ze Společnosti přátel Carrosserie Sodomka.

Zdroj: https://auto.idnes.cz/stalinuv-kabriolet-tatraplan-se-vraci-domu-fk4-/auto_ojetiny.aspx?c=A070610_192027_auto_ojetiny_fdv