Koronavirus nezpůsobuje českému autoprůmyslu pouze problémy. Brisk díky němu zvedl produkci

Škoda zatím nemá ani jednoho zaměstnance nakaženého koronavirem. Továrny musel zavřít Fiat

Evropský automobilový průmysl potýkající se s přísnými emisními předpisy dostal v podobě světové epidemie koronavirusu další ránu. Pandemie nejprve způsobila razantní pokles zájmu o nové automobily (čínský trh se propadl o čtyři pětiny) a teď začíná přinášet závažné problémy týkající se samotné produkce vozidel a dodávek náhradních dílů.

Největší problémy hlásí italský koncern FCA

Italský koncern FCA, pod který spadá celá řada automobilek (zejména Fiat, Jeep a Alfa Romeo) oznámil, že přerušuje výrobu ve svých čtyřech továrnách nejméně do začátku příštího týdne. Plný provoz továren Pomigliao d’Arco, Melfi, Atessa a Cassino by měl být při příznivém vývoji epidemie způsobené koronavirem opět zahájen v pondělí. Podle Sylvy Marounkové z FCA se jedná o proaktivní dočasné uzavření, jehož cílem je zavést opatření k minimalizaci rizika šíření nákazy mezi zaměstnanci.

Škoda Auto zatím podobné problémy neřeší, přestože občas na sociálních sítích problesknou jiné zprávy. "Ve společnosti ŠKODA AUTO doposud nebyl zaznamenán jediný případ nákazy zaměstnance koronavirem COVID-19," zdůrazňuje Tomáš Kotera z oddělení komunikace mladoboleslavské automobilky.

Brisk díky koronaviru zvýšil výrobu

Každá automobilka je v současné době závislá na dodávkách jednotlivých komponent, ze kterých ve svých závodech sestavují nové automobily. Bez externího zásobování se žádná automobilka neobejde a už koncem února se objevily první problémy s dodávkami dílů produkovaných v Číně.

Výrobci aut museli začít rychle jednat. Některé komponenty proto putují do továren letecky, leckdy automobilky začaly rychle hledat nové dodavatele. Z této situace profitoval například český výrobce zapalovacích svíček a různých snímačů Brisk, který za poslední měsíc navýšil rapidně produkci. „Brisk nahrazuje výrobu v některých čínských továrnách, které jsou kvůli šířící se nákaze novým typem koronaviru zavřené,“ řekl o uplynulém víkendu majitel Brisku a předseda představenstva firmy Mojmír Čapka a dodává: "Proti lednu a únoru se výroba zvedla o polovinu".

Škoda Auto připustila, že se kvůli koronaviru obává problémů se zásobováním díly vyráběnými v Číně. " V souvislosti s koronavirem ponechávají někteří naši čínští dodavatelé své závody nadále zavřené nebo v nich výrobu pomalu rozbíhají. To může vést k případnému nedostatečnému zásobování díly a subkomponenty vyráběnými v Číně. Tyto díly se dodávají do různých závodů, kde se montují. Proto může být v případě nedostatečných dodávek postiženo i  několik závodů. U příslušných dodavatelů nadále pozorně sledujeme denní vývoj a průběžně vyhodnocujeme potenciální rizika pro výrobu vozů," uvedl Tomáš Kotera.

Zaměstanci automobilek zůstanou doma

Na problémy v souvislosti s koronavirem se připravují továrny německého koncernu Volkswagen ve Španělsku. Automobilka Seat zvažuje, že dočasně uvolní z práce zaměstnance továrny ve výrobním závodu Martorell kousek od Barcelony. Pokud závod omezí či zastaví výrobu, uvolní zaměstnance z práce. Opatření mohou podle prvotních informací trvat dva až pět týdnů a mohlo by se dotknout zhruba 7 000 zaměstnanců závodu.

Toyota Motor a dodavatelé komponentů založili speciální týmy, které situaci monitorují a plánují nouzová řešení. Produkci dodávek nových aut brzdí například automobilky Huyndai, Kia i Nissan.