Naučte se novou značku. Dálnici D1 čeká další omezení

Dnes 13:30

Na třech místech rekonstruované dálnice se od příštího týdne řidiči setkají s dopravní značkou Střídavá jízda.

Nový typ dopravní značky varující před zúženými jízdními pruhy v omezení Nový typ dopravní značky varující před zúženými jízdními pruhy v omezení | Foto: Tomáš Kunc

Praha – Zcela nový typ dopravní značky se objeví na dálnici D1. „Na 45., 72. a 112. kilometru začííná platit režim střídavé jízdy, protože jízdní pruhy budou v těchto místech ještě užší než na zbylé části rekonstruovaného úseku,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

„Značku instalujeme v místech, kde jsou buď mýtné brány, případně most, a nebylo tudíž možné provést rozšíření krajnice staré dálnice o 75 centimetrů jako jinde,“ dodává mluvčí.

V těchto místech jsou nyní nově vyznačené pruhy, z nichž pravý má šířku 3,15 metru a levý jen 2,5 metru.

Nová značka signalizuje řidičům, že by neměli jezdit v pravém i levém pruhu souběžně, ale mají si od vozu, který jede před nimi ve druhém pruhu, nechat odstup, aby se na vozovku pohodlně vešli. Podobné značky se při rekonstrukcích dálnic používají například v Německu.

  • Každý rok se bude rekonstruovat maximálně šest úseků D1 současně. Hotovo má být nejdříve za čtyři roky.
  • Modře vyznačené úseky jsou ty, které přijdou na řadu jako první na jaře 2013. Na zbývajících třech by se také mělo brzy začít pracovat - v plánu jsou každopádně na letošní rok.
  • Na některých úsecích je stav povrchu lepší, jinde horší. Komfortní jízdu však motorista nezažije téměř nikde.
  • Největší změnou bude kromě nového povrchu také rozšíření odstavných pruhů.
Galerie (30)

Obří rekonstrukce D1 začíná. Velký přehled, co vás čeká

Autor: Jiří Kropáček, Radek Pecák, Štěpán Plaček

O tom, že se k takovému úseku blíží, se řidič dozví z trojice značek. Nejprve 400 metrů před jeho začátkem, pak 200 metrů před ním a nakonec na samotném začátku zúžení.

Podle odborníků je toto dopravní opatření lepším řešením, než kdyby byla v daném místě doprava svedena pouze do jednoho pruhu. Přesto je ale faktická propustnost dálnice v tomto konkrétním místě prakticky stejná, jako kdyby se jezdilo pouze jedním pruhem.

„Zatím nelze předjímat, zda v tomto místě budou vznikat zácpy a dopravní nehody. Doufáme, že se tam řidiči brzy naučí jezdit správným způsobem,“ říká Studecký.

Nejdelší úsek s tímto omezením bude na 45. kilometru, kde půjde o tři sta metrů. Na  zbývajících dvou úsecích čekají omezení dlouhá 120 a 150 metrů.

  •  BMW má systémy instalované ve třech vozech řady 5 .
  •  Řidič na dálnici nemusí řídit, musí však být ve střehu.
  •  K běžné kameře pro asistenci jízdy v jízdním pruhu přibyly další.
  •  Dopravní situaci kolem vozu lze sledovat i na monitoru.
Galerie (4)

Auto bez řidiče se blíží. Vyzkoušeli jsme nové BMW

Autor: Aktuálně.cz

Ve směru od Brna do Prahy se uplynulý týden kvůli instalaci svodidel jezdilo v modernizovaných úsecích jen v jednom pruhu. Ředitelství silnic a dálnic přitom loni slibovalo, že i během hlavní části rekonstrukce D1 zůstane provoz v obou směrech ve dvou, byť zúžených pruzích.

Rekonstrukce poloviny dálnice až do léta potrvá na třech úsecích (mezi 112. kilometrem u Jihlavy a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova, od 75. kilometru u Hořic po exit Loket na 66. kilometru a od 41. do 49. kilometru mezi Šternovem  a Psáři). Kdy se začne s hlavní částí prací na úseku u Velké Bíteše, není zatím jasné.


 

Bez řidiče i volantu. Google představil svá auta

aktualizováno 28. 5. 15:56

Malý elektrický vůz pro dva cestující vypadá jako kříženec mezi minivozem Smart od Daimleru a "broukem" od Volkswagenu, popřípadě Fiatem 500.

Novinka od Google: minivůz bez řidiče. Novinka od Google: minivůz bez řidiče. | Foto: Google

Los Angeles - Internetový gigant Google představil vlastní plně automatizované automobily bez volantu, plynu nebo brzd. Zatím jde o prototypy a firma jich chce ve spolupráci s partnery z automobilového průmyslu vyrobit v dohledné době 100-200 kusů.

Na úterní technologické konferenci v Jižní Kalifornii to oznámil spoluzakladatel společnosti Sergey Brin.

Malý elektrický vůz pro dva cestující vypadá jako kříženec mezi minivozem Smart od Daimleru a "broukem" od Volkswagenu, popřípadě Fiatem 500. Je vybaven pouze tlačítky pro rozjezd a zastavení a řízení obstarávají senzory a počítač.

Google dosud své technologie pro jízdu bez řidiče testoval pouze v modelech tradičních automobilek. Od roku 2009 je zkouší ve vozech Toyota Prius a dalších automobilech. V nich ale musel být vždy někdo na místě řidiče, aby mohl v určitých případech zasáhnout.

Propojený systém

Společnost doufá, že její vozy budou během několika let dostupné v řadě amerických měst. Podle Brina by mohly fungovat v rámci firemní internetové taxislužby a později by se z nich mohl stát propojený dopravní systém.

První jízda s miniautem od Googlevideo

První jízda s miniautem od Google

Vozy Googlu mohou zatím jezdit rychlostí maximálně 40 kilometrů v hodině. Podle Brina však není žádný důvod, aby se nemohly pohybovat mnohem rychleji, jakmile se prověří, že jsou bezpečné.

Bezpečnější než člověk

"Doufáme, že během několika let překonáme svá vlastní měřítka bezpečnosti, která požadují, aby to bylo bezpečnější než člověk za volantem," řekl Brin podle agentury Reuters.

Vyjádřil naději, že testování automobilů bez řidiče bude brzy povoleno na veřejných komunikacích v celých USA a v budoucnu v zahraničí. Zatím tyto zkoušky povoluje jen několik amerických států.

 

vídeo není dostupné v Českém Jazyce