Fiat Panda je městský vůz z italské automobilky Fiat, nyní ve své třetí generaci. První generace Fiat Panda byl představen v roce 1980, a byl produkován dokud ne 1986, když to prošlo několik změn. Od roku 1986 až do roku 2003, bylo vyrobeno jen s několika změnami. Oni jsou nyní někdy označovány jako "staré" Panda.

Druhá generace, který byl zahájen v roce 2003, je někdy označován jako "Nový Panda" nebo "Nuova Panda" (v italštině), a byl evropské auto roku v roce 2004. Třetí generace debutoval na frankfurtském autosalonu v září 2011 a shromáždil v Itálii Pomiglianu d'Arco. [1]

Za více než 31 let Fiat se prodalo přes 6.500.000 Pandy na celém světě,[2], s více než 4.500.000, že první série Panda

První generace (1980-2003) [upravit překlad]

První generace (141)
Fiat Panda první iteraci v Umbria.jpg
Původní Fiat Panda 45
Přehled
Výroba 1980-2003 (4500000 jednotek) [4]
Shromáždění Mirafiori závod, Turín, Itálie
Návrhář Giorgetto Giugiaro v Italdesign
Tělo a šasi
Karoserie 3-dveřový hatchback
3-dveřový kabriolet
Vyložit Front-motor, přední-kolo-pohonnebo všech kol pohon
Platforma Typ Zero platforma (Tipo nula) [5]
Příbuzný SEAT Panda 
SEAT Marbella 
SEAT Trans
Powertrain
Motor 652 cc I2 (benzín) 769 cc I4(benzín) 903 cc I4 (benzín) 965 cc I4 (benzín) 999 cc I4 (benzín) 1301 cc I4 (diesel) 19 koní (14 kW)(elektrické) [6] 23,8 koní (18 kW)(elektrické) [6]





 
Rozměry
Rozvor 2160 mm (85.0 in)
Délka 3,380 mm (133,1 v)
Šířka 1,460 mm (57,5 palce)
Výška 1,445 mm (56.9 in)

Představený v roce 1980, Panda (Tipo sto čtyřicet jedna) byla navržena jako levný, snadno použitelný a udržovat, ne-ozdůbky užitkový vůz, který je umístěn v dosahu Fiatu mezi 126 a 127. To může být viděno jako pak-moderním přístupem ke stejnému výklenku, které je Citroën 2CV a Renault 4 byl navržen tak, aby sloužil. První Panda byl navržen Giorgetto Giugiaroz Italdesign. V rozhovoru pro turínských noviny La Stampa zveřejněné v únoru 1980, Giugiaro přirovnal Panda na džíny, protože jeho praktičnosti a jednoduchosti:

Historie [upravit překlad]

Vůz byl představen na tiskové konferenci v prosinci 1979; že šel na prodej v Itálii koncem února, před své evropské premiéře v březnu 1980autosalonu v Ženevě.

 
Zadní pre facelift Fiat Panda

Mechanicky první pandy půjčoval těžce od Fiatu dílů koše. Motory a převodovky pochází z Fiatu 127 a na určitých územích, vzduchem chlazený 652 ccm dvouválcový pohonnou z Fiatu 126. Plán na mechanicky jednoduché auta byl také evidentní v zavěšení zadních kol, který používal pevnou nápravou zavěšený na listovýchpružinách. Pozdější verze vozu větší různé mechanické zlepšení, ale tento duch robustního jednoduchosti byl dodržen po celou dobu životnosti modelu.

Mnoho konstrukční prvky odrážejí Panda utilitární praktičnost. Příklady zahrnují sedm polohy nastavitelné zadní sedadlo, které by bylo možné, aby se jejich sklopení improvizovanou postel, [8] nebo přehnutý do tvaru V, na podporu nepříjemné zatížení, nebo snadno a rychle úplně odstraněn, aby se zvýšila celková nákladový prostor. První Pandy také představoval odnímatelné, omyvatelné potahy sedadel, obložení dveří a přístrojové desky kryt, a všechny skleněné panely byly ploché což je levné na výrobu, snadnou výměnu a zaměnitelné mezi levým a pravým dveřím. Podobně jako jeho starší francouzské protějšky Panda mohou být specifikovány s dvoudílný žurnálu plátěnou střechou.

Na startu byly k dispozici dva modely: Panda 30, poháněný podélně namontovaného vzduchem chlazený 652 ccm s přímým dvouválcový motor odvozený od 126, [9], nebo Panda 45, s příčně namontovanou vodou chlazený 903 ccm ( FIAT 100 series) čtyřválec od 127. Jako důsledek odlišného uspořádání hnacího ústrojí 45 měl masku chladiče na pravou stranu, je 30 na levé straně. V září 1982 Fiat přidal další motor na line-upu: Panda 34 používal vodou chlazenou jednotku 843 ccm, odvozený od toho v 850. To bylo původně vyhrazena na vývoz do Francie, Belgie, Německa a Holandska. [10]

Fiat zahájil Panda 45 Super na pařížském autosalonu později v roce 1982, s předchozími modely specifikace pokračujících jako "Comfort" lemováním. Super nabídl řadu vylepšení, nejvýznamnější bytí dostupnost pětistupňovou převodovkou, stejně jako lepší výbava. Tam byly drobné styling změny Super včetně zavádění Fiat nové černé plastové "Podniková" mřížku s pěti diagonálními stříbrnými pruhy. Čím dříve Design mřížka (kov s otvory na levé straně pro větrání) pokračování na modelech Comfort do příští zásadní revizi line-up. A 30 Super byl přidán k rozsahu v únoru 1983, který nabízí Super obložení v kombinaci s menším motorem.

Panda 4x4 byl zahájen v červnu 1983, to byl poháněn 965 ccm motoru s 48 koní (36 kW) odvozené z že v AutobianchiA112. Známý jednoduše jako Panda 4x4, tento model byl první malý, příčný motorem výroba automobilů mít 4WD systém.Systém sám byl manuálně nastavitelná, s velmi nízkým první rychlostní stupeň. Za normálních (na silnici) podmínek východiskem byl z druhým, s pátý převodový stupeň má stejný poměr jako čtvrtý v normálním Panda. Rakouská firmaSteyr-Puch dodáván kompletní hnací ústrojí (spojky, převodovky, náhon, sedací kloubový hřídel, zadní náprava, včetně živé diferenciálem a brzdami) do závodu v Termini Imerese kde to bylo namontované na vyztužené karosérii. [11]

Menší revize v listopadu 1984 viděl rozsah přejmenován na "L", "CL" a "S". Specifikace a detailování byly upraveny v celém rozsahu, včetně přijetí Fiatu firemního mříží napříč všemi verzemi. Mechanicky, nicméně, auta zůstaly téměř beze změny.

První facelift [editovat]

 
První facelift Panda

V lednu 1986, Panda obdržel důkladnou revizi a řadu významných mechanických vylepšení. Většina z těchto změn vyústil ve většině částí bylo změněno a přepracován, takže mnoho z pre-facelift a post-Facelift Panda dílů nekompatibilní mezi modely. Vzduchem chlazený 2-cyl motor 652 cc byl nahrazen 769 cc (34 k) vodou chlazeným 4-cyl jednotky, a 903 / 965cc pomocí 999cc (45 koní, 50 koní (37 kW) v 4x4) jednotka. Oba nové motory byly od Fiat nové FIRE rodiny 4-válec vodou chlazený elektráren s jedním vačkovým hřídelem. Zavěšení zadních kol byl také aktualizován, tuhá mrtvý náprava s listovými pružinami je nahrazen modernějším závislý systému zavěšení za použití non-rovnou tuhou nápravou (známá jako "Omega" náprava) s centrálním montáž a pružinami (Poprvé spatřen Lancia Y10, který používal na stejné platformě). 4x4 udržel starý list odpružené živé nápravy set-up, pravděpodobně aby nemuseli přepracovat celý systém 4WD. Zlepšení byla také do interiéru a struktuře. Tělo byla posílena a plně pozinkované na pozdnějších modelech, prakticky eliminuje starší vozu silnou tendenci ke korozi. Design Zadní panel byl také předělán zahrnovat vzplanul oblouky, které zrcadlí ty jsou přední blatníky, nahradí styl un Vyřezávané vidět na starších modelech, a dveře přijal nepatrnou redesign s čtvrtina lehkými oken starší vozu byly odstraněny a nahrazeny full šíře rolovací okno. Spodní šev dveří omlazeného modelu bohužel udržel hodně náchylnost starší auta na rez. Ve vzestupném pořadí specifikace a náklady, revidovaná rozpětí bylo následující: 750L, 750CL, 750S, 1000CL, 1000S, 4x4.

 
Fiat Panda Van

04. 1986 viděl zavedení naftového motoru na 1301 ccm s 37 koní (a detuned 127 / Uno jednotku). Jsou standardně vybaveny s pětistupňovou převodovkou to bylo k dispozici pouze v základním "L" lemováním. Byl také zaveden van varianta Panda, jak benzin, tak dieselových motorů. Vůz byl v podstatě standardní Panda bez zadních sedadlech. Zadní okna byla nahrazena plastovými záslepkami a malý (vždy černá) rozšíření ocel s bočními dveřmi s panty byla vybavena namísto obvyklé hatchback dveří zavazadlového prostoru. Ani van ani diesel byly k dispozici v pravé trzích ručním pohonem.

V roce 1987, nový model základní úrovně badged "Panda Young" byl přidán k rozsahu.To byl v podstatě L spec auto s 769 ccm OHV motor založený na staré 903 cc push-tyčFIAT 100 motoru a produkovat stejné 34 koní (25 kW) jako sofistikovanější 769 ccm FIRE jednotky. Panda 4x4 Sisley limitovaná edice byla také vydána; toto bylo založeno na standardní 4x4, ale přišel s metalickým lakem, sklonoměr, bíle lakovaný kola, střešní nosič, ostřikovače světlometů, kapoty lopatka, "Sisley" badging a čalounění. Ačkoli původně omezeno na produkci pouze 500, v roce 1989 model Sisley stal stálým modelem kvůli jeho popularitě.

Panda Elettra [editovat]

 
Panda Elettra v Santiagu de Chile, 2010

Dvoumístný Panda Elettra, který byl zaveden v roce 1990, přidal all-elektrické energie-vlakem na trati. Baterie nahradil zadních sedadel a obsadil některé z motorového prostoru, kde byla také namontován 19 koní (14 kW) stejnosměrný motor, řízení přes normální spojky a převodovky. Tím se zvýšila hmotnost vozu výrazně, 1150 kg (2535 lb) (450 kg (992 lb) více, než standardní model), což vyžaduje tužší zavěšení a uprated brzdy. [12] 1992 revize k Elettra viděl sílu zvýšena na 23,8 bhp (17,7 kW) [6], a hmotnost snížena, i když Elettra stále značně vyšší, než je standardní Panda. Toto, a strmé cena (25.600.000 lire v Itálii, třikrát cenu Panda 750 Young), dělal to komerční selhání. Elettra byl přerušen v roce 1998.

Druhý facelift [editovat]

 
Druhý facelift původní Panda
 
Druhý facelift původní Panda

V roce 1991, byl představen facelift. To znamenalo nový přední masku chladiče s menším pěti-bar firemní odznak plus revize se upravuje a specifikace v celém rozsahu. Nově příchozí zahrnovaly "Selecta", který měl plynule měnitelným převodem s elektromagnetickou spojkou. Tato pokročilá přenos byl k dispozici buď s běžným 999 ccm hasičská stříkačka (revidované s jednobodového vstřikování paliva a katalyzátorem) nebo všech nových 1.108 ccm FIRE jednotky, vybavené elektronickým vstřikováním paliva a třícestným katalyzátorem a produkovat 51 bhp (38 kW).

Nový CLX trim také představoval pětistupňovou převodovku jako standard. Rozsah nyní zahrnoval 750 Younga (769 cc OHV), 750 a 750 CLX (obě 769 cc FIRE SOHC), 900 Dance (903 ccm OHV), 1000 nakupování, CLX CL Selecta a S (vše s 999 ccm SOHC, k dispozici s nebo bez SPI a katalyzátoru v závislosti na trhu), 1100 CL Selecta (1108 ccm SOHC s SPI a kočky) a 4x4 Trekking (999 ml, opět k dispozici s nebo bez kočky v závislosti na trhu). Elettra dospěl k závěru, rozsah.

V roce 1992, 1108 cc motor, kompletní s SPI a katalyzátorem, nahradil 999 cc jednotky v 4x4 (50 k), a také v roce 1992 899 cc (s injekcí a katalyzátoru), stal se dostupný, v "Cafe" zvláštní vydání. To byla snížená kapacita 903 cc jednotky, aby splňovaly požadavky daňových na některých trzích.

Konec výroby [Upravit]

Od roku 1996 je Panda byla postupně vyřazen po celé Evropě, v důsledku utahování emisí a předpisů v oblastibezpečnosti. Vůz zůstal ve výrobě v Itálii až do května 2003. Jeho celková výrobní sérii 23 let dělá Panda jeden z Evropy je nejdelší-žil malých vozů.

V období mezi roky 1999 a 2003, prodej a popularita Panda zmenšil, a to především proto, že to bylo "staromódní", podle průzkumu v roce 2000. [13]

Většina původních modelů už dávno podlehl korozi, ale druhý facelift varianta zůstává poměrně běžný pohled na silnicích kontinentální Evropy, a mnoho z nich ještě v každodenní použití ve Velké Británii, kde model přestal být k dispozici nový v roce 1996. Zatímco původní Panda nikdy získal druh kultu po podobné vozy, jako je 2CV a VW Beetle nyní, je to přesto plodil silné pocity připojení mezi mnoho majitelů pro jeho odolnost, dostupnost, jednoduchost a flexibilitu.[pochvalná zmínka potřebovala]

S koncem výroby, 4x4 verze Panda přišel být viděn jako cenný Auto: to bylo levné, robustní a užitečné ve venkovských oblastech, zatímco většina ostatních 4x4 vozidel na trhu, byly drahé SUV. Také Fiat nebyly plánuje vybudovat 4x4 verzi nahrazení Nuova Panda.

SEAT Panda / Marbella [upravit]

 
SEAT Marbella
 
SEAT Trans
Hlavní článek: SEAT Marbella

Španělská automobilka SEAT také produkoval verzi Panda v letech 1980 a 1986, na základě prvního modelu Panda. Říkalo se SEAT Panda. SEAT také malý, vysoký dodávka verze Panda nazvaný SEAT Trans.

Až do roku 1983, SEAT dělal rebadged verze vozů Fiat prostřednictvím licenčnídohody mezi oběma firmami. Tak, tam existoval španělskou verzi Panda. Kdyžpapež John Paul II navštívil Španělsko v roce 1982, jel ve speciálně postaveném SEAT Panda.

Poté, co Fiat prodal svůj podíl v SEAT a licenční smlouva skončila, celý Fiat bázi řada SEAT byla rychle dána menší plastické operace. [Pochvalná zmínka potřebovala]SEAT Panda měl své kapotu, nárazníky a zadní dveře zavazadlového prostoru přepracován. Od roku 1986, kdy se dostal druhou facelift, to bylo známé jako SEAT Marbella až do ukončení výroby v roce 1998. Emelba také produkoval roofless verzi volal Pandita, který byl populární jako pronájem auta v rekreačních oblastech. SEAT Trans také přijal hlavní facelift a byl přejmenován SEAT Terra.

Jako Fiat a SEAT licenční smlouva skončila v roce 1986 Marbella nikdy nedostal hlavní mechanické upgrady omlazeného Fiatu Panda, namísto pokračování staré táhlo Fiat-založené motory, čtvrtina lehké dveře, un pozinkovaný rám a křídlo odpružené zavěšení jako pro Původní model. To bylo populární ve Španělsku po celou dobu jeho život výroby, ale byl méně populární na vývozních trzích (kde verze Fiat byl pevný oblíbené) a v roce 1996, vývoz byl většinou skončil.

Recepce a ocenění [upravit]

První generace Panda setkala s velkým úspěchem po celé Evropě, volební 2. v roce 1981 evropské auto roku ocenění v jeho první celý rok výroby [14] (vyfoukl na první místo u Ford Escort Mark III) a zbývající do prodeje v některých regiony až do května 2003. [15]

V roce 1981 obdržel Giugiaro italskou Compasso d'Oro ADI Průmyslový design cenu za Panda. [16] Méně pozitivní reakce na návrh přišel z německého časopisu Der Spiegel, který v roce 1980 kontrastoval Giugiaro definování Panda jako "nejvíce okouzlující práci jeho život ", a hlavní konstruktér Felice Cornacchia popisovat sebe jako" hrdý celkově architektury vozu "Petrovi Glodschey, silniční testeru masový trh Bild noviny, který přirovnal auto do" krabice od bot. "[17], v několika klíčových TRHY Panda styl bude i nadále přitahovat smíšené reakce jako Uno následoval v roce 1983 a agresivně hranatý vzhled se stal styl dům pro Fiatů v celém roce 1980.

Druhá generace (2003-2012) [upravit překlad]

Druhá generace (169)
Fiat Panda front 20070926.jpg
Přehled
Výroba 2.003 až prosinec 2012 (2,168,491 jednotky) [18]
Shromáždění Tychy, Polsko (Fiat Polsko)
Tělo a šasi
Vyložit Front-motor, přední-kolo-pohonnebo všech kol pohon
Platforma Fiat Mini platforma
Příbuzný Fiat 500 
Fiat Uno 
Ford Ka
Powertrain
Motor 1.1 L Fire I4 (benzín) 1.2 L Fire I4(benzín) 1.2 L Fire Natural Power I4(CNG) 1.4 L Fire I4 (benzín) 1.4 LFire Natural Power I4 (CNG) 1.3 LMultijet I4 (diesel)
 
 
 
 
Přenos 5-stupňová manuální
6-stupňová manuální
5-stupňová poloautomatická
Rozměry
Rozvor 2.299 mm (90.5 in) 
2305 mm (90,7 palce) (4x4)
Délka 3,538 mm (139,3 v)
Šířka 1.578 mm (62.1 in)
Výška 1.578 mm (62.1 in)
Pohotovostní hmotnost 840-975 kg (1,852-2,150 lb)
 
Fiat Panda zadní
 
Fiat Panda Cross 4x4

Druhá generace, přezdívaný Nová Panda a kódové označení modelu169, se poprvé objevil v roce 2003. Ve své fázi vývoje, nová Panda byl původně zamýšlel být nazýván "Gingo". Nicméně, toto jméno bylo považováno za příliš podobnéRenault Twingo, tak Fiat rozhodnuto pokračovat v názvu Panda, i když to nemá téměř žádný přímý inženýrství odkaz na původní 1980 vozu.

Následník Fiat Seicento, nový model také účinně nahradil staré Panda po 23 letech výroby, i když sám Seicento ukázala stále populární a zůstal ve výrobě. Stejně jako Seicento, Panda je vyráběn pouze v Tychy v Polsku, oFiat Auto Polska. Menší, 3-dveřové Fiat byl přidán k rozsahu v roce 2007, nový 500.

Vysoce-tělo Panda má jasné designové prvky z mini MPV a mini SUV,zejména druhé generace Fiatu Multipla. Jeho dlouhý vysoký umístěny svislé ocasní světla, jsou zejména připomínají mnohem větších vozů (zejména kombi), od likes Volvo, Fiat i když začal používat menší verze tohoto stylu světel na 1994 Italdesign Giugiaro Fiat Punto. Panda vyhrálaevropské auto roku ocenění v roce 2004.

Panda zahrnuje opci na dělenými zadními sedadly, který dělá Panda čtyřsedačková. Od září 2005, jsou všechny pandy jsou vybaveny ABS,EBD a nejméně jedna přední airbagy. Převodovka páka se nachází vysoko na centrální palubní desce, který je navržen tak, aby se přeřazování pohodlnější než s konvenčním přimontované k podlaze gearstick.

Finančně ustaraný Fiat potřeboval nový Panda být úspěch, a opravdu to bylo, prodávat půl milionu kusů do října 2005. prodává velmi dobře v Itálii (více než polovina vyrobených vozů se prodává v Itálii) byla vnímána jako bližší k duchovní nástupce Fiatu 500, než nahrazení pro buď Seicento nebo na staré Panda.

  • 500.000 Nová Panda byla postavena na 5. října 2005, světle modré Panda Emotion s 1,3-litrový vznětový motor.
  • 1000000. Nová Panda byla postavena na 5. září 2007, červená Panda 4x4 Climbing s 1,2-litrový benzínový motor. [19]
  • 1500000. Nová Panda byla postavena na 21. července 2009, modré Panda Emoce s 1,3-litrový dieselový motor. [20]
  • 2000000. Nová Panda vyjel z továrny 4. července 2011, červená Panda 4x4 Cross s 1,3-litrový 75 koní Multijet dieselový motor. [21]

Top Gear Motoring průzkum v roce 2006 zařadil Panda 8. ze 152 vozů dotázaných spolehlivosti, řemeslo, náklady na vlastnictví, zážitek z jízdy a přijatých služeb.(Jeden z přehlídky hostitelů, James May, pokračoval koupit jeden). Tradičně, Fiat se zařadil na dolním konci této tabulky, což ukazuje, že Nuova Panda je zvrátit trend a naznačuje růst standardů kvality pro Fiat. [22]

Oficiální použití [upravit překlad]

Panda se vyrábějí pro policejní oddělení (dále polská policie si koupil nějaké modré a bílé Panda Aktuální modely), vojenské agentury (dále jen italská armáda používá několik tmavě zelené modelů Panda Horolezectví), lesní služby (Forest Service italský má tmavě modely zelená Panda horolezecké ), a dodací pošty služby (žlutá vzor Švýcarská pošta dokonce přichází v oblíbené hračky formátu, běžně dostupné v obchodech auto)