Popelářský vůz

 

 
 
 
Vyprazdňování podzemního kontejneru v Praze

Popelářský vůz je velký speciálně upravený nákladní automobil, určený k nakládání maloobjemového sběrného odpadu z vyklápěcích popelnic a kontejnerů a jeho odvozu. Používá se nejen pro svoz běžného směsného domácího a komunálního odpadu, ale vyhrazená vozidla zajišťují i svoz různých typů tříděného odpadu: například sklaplastů, papíru, kompozitních obalů, řeznického odpadu a jiných. Pro některé druhy odpadu se používají podobné typy kontejnerů a svozových vozidel jako pro směsný odpad.

 
Vnitřek popelářského vozu v Praze. Spirála v otáčející se stěně zajišťuje posun materiálu k čelu vozu.
 
Popeláři na stupačkách při popojíždění vozu, Pražské služby naJižním Městě
 
Popelářský vůz s nástavbou pro lineární lisování. Lis je umístěn v zelené části nástavby
 
Popelářský vůz s rotačním lisováním na podvozku Škoda 706 RT
 
Vyprazdňování kontejneru vHongkongu

Operátor zdvižného zařízení vozidla, lidově nazývaný popelář, mimo jiné přikuluje či přiváží popelnice ke stroji a nasazuje je na toto zařízení, které vyklápí jejich obsah do útrob korby. Popelářský vůz mívá vnější stupačky, které popeláři mohou využít při přesunu na kratší vzdálenosti, aby zefektivnili svoji práci. Vnitřek vozidla obsahuje ústrojí pro posun, případně i lisování sváženého materiálu.

V 70., 80. a začátkem 90. let byly v tehdejšímČeskoslovensku používány dva druhy popelářských vozů, postavené na podvozcíchŠkoda 706 RT.[zdroj?] Konkrétně typ Kuka na velkoobjemové popelnice označované jakokontejnery a typ Bobr (zkratka dvojměstíBOleslav - BRandýs, kde se v závodě Brandýské strojírny a slévárny vyráběl) napopelnice válcového tvaru o objemu 110 litrů.[zdroj?]

Česku používané popelářské vozy využívají dva základní systémy lisování:

  • rotační lisování, kdy se uvnitř nástavby otáčí buben naplněný odpadky a vestavěná spirála přitlačuje náplň k čelní stěně bubnu,
  • lineární lisování, kdy na zádi vozu je lis, jehož deska stlačuje odpad směrem k čelu zásobníku.

U obou těchto systémů se nádoby na odpad vyklápí do zásobníku zezadu, což je výhodné tam, kde popelářský vůz projíždí úzkými ulicemi. Jinde ve světě jsou užívány i systémy s bočním nebo čelním způsobem nakládání. Hydraulickou rukou se nakládají a vyprazdňují kontejnery umístěné v podzemí. Ty se využívají přednostně pro tříděný sběr v turistických oblastech měst.

 Kategorie Waste collection trucks ve Wikimedia Commons

Označení vozidel přepravujících odpad[editovat | editovat zdroj]

 

V některých zemích, které od 1. 11. 2008 zahrnují i Česko, platí povinnost označovat vozidla přepravující odpad bílými tabulkami s černým písmenem A.[1]