Emisní norma Euro 6: Co přinese řidičům?

Fotogalerie: Emisní norma Euro 6: Co přinese řidičům?

/album/fotogalerie-emisni-norma-euro-6-co-prinese-ridicum/a01-543548923fa3b-jpg1/

Od 1. ledna 2015 začne platit emisní norma Euro 6 pro všechna nová vozidla. Co od ní očekávat? Na to odpovídají ve stručnosti specialisté firmy Bosch.

Evropské emisní normy existují již od roku 1993, kdy začalo platit Euro 1. Vycházelo z americké normy US Federal 83, přičemž aby tehdejší vůz se zážehovým motorem Euro 1 splnil, potřeboval být vybaven třícestným řízeným katalyzátorem s kyslíkovou (lambda) sondou. Od té doby došlo k hmatatelnému snížení emisí produkovaných silničními vozidly. Třeba množství pevných částic vznikajících spalováním nafty se od roku 1990 snížilo o 99 procent, oxidy dusíku pak o 98 procent.

„Cílem normy Euro 6 je, aby vozidla se vznětovým motorem byla stejně čistá jako ta se zážehovým,“ říká Rolf Bulander ze společnosti Bosch odpovědný za pohonné jednotky. „Norma Euro 6 se zaměřuje zejména na emise oxidů dusíku. Od 1. září 2014 platí, že diesely nesmějí vykazovat emise oxidů dusíku vyšší, než 80 mg na ujetý kilometr. Vozidla se zážehovým motorem mají tuto hranici 60 mg na kilometr. Přitom předchozí limit byl 180 mg na km,“ dodává Bulander.
 

Obavy kupujících zda norma Euro 6 nezvýší ceny nových automobilů, nejsou podle odborníků na místě. A to i přesto, že vznětové motory vyžadují dodatečná zařízení ke snížení množství NOx. K jejich zvyšování dochází při snaze snížit množství pevných částic. „Vozidlům do celkové hmotnosti přibližně 1700 kg postačí zásobníkový katalyzátor NOx,“ vysvětluje Markus Heyn, šéf divize vznětových motorů u firmy Bosch. „Těžší auta ale budou muset být vybavena katalyzátorem SCR s technologií AdBlue,“ dodává.

Co to znamená? AdBlue je roztok syntetické močoviny, která je v kapalném stavu vstřikována do výfuku. Tam následně přeměňuje oxidy dusíku na vodní páru a dusík. Nádrž na AdBlue má objem v závislosti na vozidlu čtyři až osm litrů. Při běžném jezdění vystačí řádově na desítky tisíc kilometrů, pak je třeba ji doplnit. Pokud AdBlue dojde, motor v konečném důsledku nenatočíte. Desetilitrový kanystr stojí u čerpacích stanic kolem 500 korun a nalití roztoku zvládne i sám řidič. V každém případě je ale lepší tuto činnost svěřit servisu.
 

Zejména ti, co jezdí často do sousedního Německa, mají obavy, zda po zavedení Euro 6 budou moci vjet se svým vozidlem s nižší emisní normou do center měst. Důvodem jsou takzvané emisní zóny, které zde již několik let platí. Kdo nemá na skle nejvyšší, tj. zelenou plaketu, může mít s vpuštěním do centra problém. Důležité je, že norma Euro 6 nebude mít na přidělování plaket vliv. Pokud vaše auto plní Euro 4 nebo Euro 5, neměli byste se ani po zavedení Euro 6 setkat s žádným omezením.

Otázkou je, jak to bude u nás. Třeba v Praze by mělo něco podobného začít platit od 1. ledna 2016. Bohužel princip je dost odlišný od toho v Německu a popravdě řečeno pravidla budou mnohem přísnější. Jak to nakonec dopadne, ukáže blízká budoucnost.