Honda je dnes hlavním konkurentem značky Toyota v oblasti hybridních aut. Její Insight ale na Prius dotahuje jen zdálky, a tak to Honda zkouší jinak. Jazz Hybrid spadající do kategorie mini-MPV nabízí prostor, úsporný provoz a jízdní vlastnosti za které se tohle auto nemusí ani v nejmenším stydět.   

test Honda Jazz Hybrid

foto: Hybrid.cz

Honda Jazz Hybrid je nejlevnější hybrid na českém trhu. Cena malého MPV začíná na 429 000 Kč. Pro srovnání, cena obdobně vybavené 1,4l benzinové verze s automatickou převodovkou činí 409 000 Kč, přesně o 20 000 Kč níž.

Plusy a mínusy
nízká spotřeba podivně zapuštěné budíky
spousta prostoru vyšší spotřeba na dálnici
akcelerace  
levný a kvalitní automat  
Hodnocení: Hodnocení 5/5
test Honda Jazz Hybrid test Honda Jazz Hybrid test Honda Jazz Hybrid

Auto je vybaveno stejným pohonným systémem IMA jako další hybridní auta stejné značky, tedy např. Honda Insight nebo sportovní hybrid Honda CR-Z. Jestliže jsme si ale v testu Hondy CR-Z stěžovali na nedostatek výkonu, v případě Jazz Hybrid to ani zdaleka neplatí. IMA je tu naladěn přesně tak, jak se od takového auta očekává.

IMA se skládá z 1339 ccm benzinového i-VTEC motoru o výkonu 65 kW (88 koní). Doplňuje ho malý 10kW elektromotor a 0,6kWh NiMH baterie.

Honda Jazz Hybrid se může pochlubit všemi přednostmi, kterými klasický Jazz (v Japonsku a USA prodávaný jako Fit) už několik let okouzluje zákazníky. Jednou z nich je prostornost.

test Honda Jazz Hybrid

Kufr Jazz Hybrid poskytuje standardně přepravní objem 300 litrů. Sedadla "Magic Seats" lze navíc sklopit zcela naplocho a rozšířit tak prostor až na 831 litrů. Tři dospělá horská kola nastojato a bez skládání tam sice nenacpete, ale minimálně tři golfové bagy se vejdou zcela bez problémů, i s vozíky.

Při pohledu z vnějšku vypadá auto malé. Jakmile se ocitnete uvnitř, působí naopak dojmem mnohem většího auta. Řidič i spolujezdci mají dostatek místa na nohy i na hlavu. Auto nabízí pohodlí, které je obvyklé pro mnohem větší vozy segmentu MPV.

Honda svůj hybridní pohonným systém IMA neustále vylepšuje s každým novým vozem. A na Jazz Hybrid je to hodně poznat. Jízda je díky elektromotoru za všech okolností svižná, což oceníte především při rozjezdech na křižovatkách, kde sekundy přidává i absence řazení.

Pohonný systém IMA se taktéž chová mnohem plynuleji než v Insightu. O bezproblémový chod se stará bezestupňová převodovka CVT, jejíž výsadou je kontinuální zátah a maximální pohodlí.

Že se Honda o svůj IMA neustále stará dokazuje i naměřená spotřeba. Honda Jazz Hybrid je jako stvořená do města a okolí. Výlet dvou lidí bez nákladu po Mělnicku si na celkem 115 km řekl o 4,0 l/100 km. I další cesty nad 50 km nám potvrdily, že meziměsto zvládá Jazz Hybrid s přehledem za 4,0 - 4,5 l/100 km.

test Honda Jazz Hybrid

Kratší trasy ve městě už jsou na spotřebu mírně náročnější a pohybují se v rozmezí 4,5 - 5,5 l/100 km. Na druhou stranu, právě tady, zhruba do rychlosti 50 km/h, dokáže Honda Jazz Hybrid fungovat jako plný hybrid a jet čistě na elektřinu. Vaše noha na plynu musí být ale opravdu lehká. Jakmile si vyžádáte i jen mírně zrychlení, nebo se objeví převýšení, zapojí se s tichým vrněním benzinový motor.

Kde Honda Jazz Hybrid ve spotřebě poněkud zaostává, podobně jako další hybridy včetně např. Priusu, to je dálnice. Tam se při konstantní rychlosti 130 km/h pohybuje spotřeba kolem 6,0 l/100 km. Pokud zapojíte do hry tempomat, můžete ji o pár desetin srazit až k 5,5 l/100 km. Pokud se spokojíte s max. rychlostí 110-120 km/h, lze se držet i pod 5,0 l/100 km.

Honda Jazz Hybrid Honda Jazz Hybrid Honda Jazz Hybrid

Interiér je typicky "Honda". Palubní deska je prapodivně zapuštěna do válcových profilů. Systém Eco Assist stejně jako v ostatních hybridech značky Honda indikuje styl vaší jízdy a sběr kytiček vás má, inspirován hrami typu Super Mario Bros., přinutit k tomu, abyste jezdili pokud možno co nejšetrněji. Nijak ale neobtěžuje. K dispozici je také typické zelené tlačítko pro ještě línější, ale úspornější jízdu. Anebo naopak mód Sport pro jízdu svižnější.

test Honda Jazz Hybrid

Nový hybrid Honda Jazz si nás získal především tím, že jde o skutečně použitelné a smysluplné auto, kde hybridní pohon není jen na okrasu. S ohledem na jízdní vlastnosti nabízí to, co lze od auta za takovou cenu čekat, možná o trochu víc.

Prostorné mini-MPV poslouží jako ideální jako rodinné auto, nákupní taška, ale je možné s ním vyrazit klidně i na delší dovolenou za hranice. Svému majiteli se odvděčí překvapivě svižnou akcelerací, výjimečně nízkou spotřebou a pohodlným ovládáním.

test Honda Jazz Hybrid

Základní cena Honda Jazz Hybrid: 429 000 Kč
Cena testované verze: 474 000 Kč

Základní technické specifikace
Název: Honda Jazz Hybrid
Typ: asistovaný hybrid
Výrobce: Honda
   
Baterie: NiMH
Rozměry (délka, šířka, výška v mm): 3900, 1695, 1525
Rozvor (mm): 2495
Max. rychlost: 175 km/h
Hmotnost (kg, provozní): 1234
Objem palivové nádrže (l): 40
Výkon (kombinovaný): 88 kW
Motor: 1,3 l i-VTEC, Euro 5
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,2 s
Spotřeba (l/100 km): naměřeno 4,5 město, 4,0 meziměsto, 5,5 dálnice (oficiální údaje: 4,6 město, 4,4 mimo město)
Převodovka: elektrická CVT
Aerodynamický odpor (Cx): 0,33
Emise (g/km): 104
Karoserie: hatchback, pětidveřový
Zavazadlový prostor (l): 300 (831 se sklopenými sedadly)
Země původu: Japonsko

 

Tesla Model S – elektrický luxus budoucnosti

Americká automobilka Tesla se se svým luxusním elektromobilem Tesla Model S pouští vstříc do vysněné budoucnosti a bourá všechny mýty o elektrických automobilech.

Elektromobil Tesla Model S ujede ve své nejvyšší variantě téměř 500 km na jedno nabití, dosáhne max. rychlosti až 210 km/hod a z 0 na 100 zrychlí za 4,4 sekundy. Pro přírodu jsou pak velmi důležité nulové emise. Takže takové ekologické, luxusní a sportovní auto budoucnosti.

Pro zákazníky automobilka připravila hned čtveřici verzí Modelu S, odlišných kapacitou baterií, a tedy jinými dojezdovými vzdálenostmi, maximální rychlostí, zrychlením apod. Konkrétně je na výběr z variant 40 kWh, 60 kWh, 85 kWh a výkonnější 85 kWh.

Na srovnání jednotlivých verzí elektromobilu Tesla Model S se podívejte v následující tabulce.

Srovnání variant elektromobilu Tesla Model S

  40 kWh 60 kWh 85 kWh 85 kWh Performance
dojezdová vzdálenost 258 km 370 km 426 km (dle měření EPA)
480 km (dle Tesla Motors)
426 km (dle měření EPA)
480 km (dle Tesla Motors)
zrychlení z 0 na 100 km/h 6,5 s 5,9 s 5,6 s 4,4 s
max. rychlost 177 km/h 193 km/h 201 km/h 210 km/h
rychlodobíjení ne ano ano ano

Sportovně laděný Model S s lehkým tělem z hliníku vyztuženým ocelí s prvky bóru je dlouhý 4,978 m, široký 1,699 m a vysoký 1,435 m, váží 2,108 tuny. Svými křivky a tvarem má podle hlavního designéra, Franze von Holzhausena, připomínat neustálou rychlost a pohyb. Podle nás se mu to skutečně povedlo.

 

Dobíjení elektromobilu Tesla Model S bude možné z klasické sítě 240 V a ze sítě 110 V. Plné nabití bude trvat zhruba 4 hodiny. V případě rychlodobíjecích stanic lze však tuto dobu rapidně zkrátit, a to na přibližně půl hodinu. Dobíjení je ve všech stanicích od automobilky Tesla zdarma. Koupíte si tak elektromobil a už neřešíte, kolik a kde zrovna stojí palivo.

Baterie najdeme zabudované v podvozku, elektromotor pak v zadní části, kde bychom u běžného automobilu počítali s kufrem. Zavazadlový prostor najdeme naopak v přední části Modelu S. Kvůli bezpečnosti je elektromobil vybaven hned 8mi airbagy.

Pro řidiče je na přední části palubní desky připravena 17″ dotyková obrazovka, přes kterou se dá pohodlně ovládat veškeré nastavení. Kromě běžných funkcí, jako je přehrávač hudby, navigace a další, dokonce Model S poskytne cestujícím bezdrátové Wi-Fi a mobilní připojení k internetu.

Přes Bluetooth se pak dá k tomuto luxusnímu elektromobilu připojit smartphone či tablet, pomocí jednoho z dvojice USB portů pak můžeme připojit např. USB flash disk a na 17″ obrazovce si třeba pustit film.

Cena a dostupnost

Elektromobil Tesla Model S se k prvním šťastným majitelům dostal v domovské USA v polovině roku 2012, kteří jej měli předobjednaný. Na další se dostane do konce letošního roku, aktuálně vyrábí automobilka 4 auta denně, ale do konce roku 2012 se má zvýšit kapacita výroby na 80 aut denně. S dostupností v Česku to zatím vypadá bledě, do Evropy dorazí nejdříve v roce 2013.

Pořizující cena Modelu S závisí na jednotlivých variantách, díky daňovému dobropisu jsou pak v USA jednotlivé ceny například v případě nejvyšší verze sníženy o 7 500 $. Nejnižší 40 kWh verze vyjde na 49 900 $, střední verze s kapacitou baterií 60 kWh 59 900 $ a nejvyšší varianta elektromobilu Tesla Model S, s kapacitou 85 kWh, pak na 69 900 $, tedy téměr 1,4 milionu korun.

Chytrý elektromobil BMW i3 bude stát 900 tisíc korun

BMW i3.

BMW i3. Autor: BMW

23.7.2013 04:34

Praha /FOTOGALERIE/ - BMW pokračuje v postupném odhalování detailů o novém elektromobilu BMW i3. Poslední zpráva se týká pořizovací ceny. Základní cena v České republice je stanovena na 900 000 korun.

 

Kromě samotného auta, jemuž jsme se podrobně věnovali už v článku "Elektromobil BMW i3 řeší malý dojezd motorem z motocyklu", od BMW dostanete také balíček služeb souvisejících s elektromobilitou, díky němuž bude čistě elektrické BMW i3 podle výrobce schopné pokrýt veškeré nároky svých majitelů na dopravu – a to i když budou potřebovat cestovat dále než jen do vzdálenosti 150 km. Právě tolik totiž činí udávaný dojezd v případě plně nabitých baterií.

Součástí je tedy například domácí nabíječka Wallbox, jejíž instalace se provádí přímo u zákazníka a současně s tím mu jsou nabídnuté speciální „zelené" tarify smluvních partnerů BMW i, poskytujících elektřinu z trvale obnovitelných zdrojů. Kromě toho má výrobce ve všech zemích, kde se modely BMW i prodávají, smlouvu s provozovateli veřejných dobíjecích stanic. Společnost pracuje na standardizaci dobíjení a na zahušťování sítě dobíjecích stanic.

BMW Group také pracuje na systému sdílení automobilů DriveNow, který má již více než 130 000 členů. Zákazníci současně budou mít pro dlouhé cesty v rámci půjčoven přístup k automobilům se spalovacím motorem. V neposlední řadě budou moci zákazníci využívat služby z programu ConnectedDrive a asistenční služby, například v případě vybití baterie, a budou mít přístup k nabídce služeb v oblasti financování, pojištění nebo mobilních služeb navržených přímo pro BMW i3.

Svoji mezinárodní premiéru BMW i3 oslaví 29. července paralelně v metropolích na třech kontinentech: v Londýně, New Yorku a Pekingu.