cs.wikipedia.org/wiki/Automobilov%C3%BD_pr%C5%AFmysl

Automobilový průmysl

Z Wikipedie, otevřené encyklopedie
 
Skočit na: Navigace, Hledání
 
Montážní linka automobilky Lotus

Automobilový průmysl je strojírenské průmyslové odvětví, které se zabývá vývojem, výrobou, marketingem a prodejem motorových vozidel. Jmenovitě do tohoto odvětví patří všechny automobilky, ale také jejich subdodavatelé. Největší světovou automobilkou je Toyota (podle tržeb i počtu prodaných vozů), která na pomyslném trůnu vystřídala General Motors v roce 2008 (po 27 letech).[1] Největším subdodavatelem je německý strojírenský gigant Bosch, který má obchodní vztahy v podstatě se všemi světovými automobilkami.[2] Automobilový průmysl úzce souvisí také se strojírenským, elektrotechnickým a chemickým průmyslem. Je na něm také z velké části závislý těžební a hutnický průmysl. V roce 2010 bylo ve světě vyrobeno téměř 78 milionů motorových vozidel, což je oproti předchozímu roku růsto o 25,8 %.[3] Celosvětově je v provozu přes 600 milionů automobilů.[4] Obrovský vzestup motorizace zažívá zejména Čína a Indie.

 

 

Zaměstnanost[editovat | editovat zdroj]

 
Jako na houpačce: americká automobilka Hummer z koncernu GM prožila na začátku nového tisíciletí obrovský vzestup, po kterém následoval ještě větší pád a Hummer se ocitl před zánikem.[5] Po bankrotu GM vzhledem k strmě klesajícím prodejům bylo rozhodnuto o zrušení automobilky Hummer. Poslední vůz Hummer H3 sjel z výrobní linky 24. května 2010.[6]

Celosvětově automobilový průmysl přímo zaměstnává minimálně 8,5 mil. lidí.[7] Na výrobu dopravních prostředků jsou ale navázána další odvětví průmyslu, která jsou na autoprůmyslu více či méně závislá.

Státy s největším počtem zaměstnanců v automobilovém průmyslu (absolutně):[7]

   
 
Pořadí Stát Zaměstnanců
1. ČínaČína Čína 1 605 000
2. USAUSA USA 954 210
3. NěmeckoNěmecko Německo 773 217
4. RuskoRusko Rusko 755 000
5. JaponskoJaponsko Japonsko 725 000

Trendy[editovat | editovat zdroj]

 
Replika vozu Benz, patentovaného v roce 1886

Výroba automobilů a jiných motorových vozidel prošla od roku 1885, kdy Karl Benz vyrobil svůj první automobil, bouřlivým vývojem. Od ruční výroby se přešlo díky Henry Fordovi k masové produkci. V mnoha průmyslově vyspělých zemích (v USA, Japonsku, Německu, Jižní Koreji) je automobilový průmysl nejdůležitějším odvětvím celého tamního průmyslu.

Automobily jsou s námi již přes 100 let a bezpochyby jsou i módními a elegantními doplňky každodenního života. Stejně tak jako domy či oblečení, tak i automobily za posledních 100 let respektovaly mnohé módní trendy. Ty se pak diametrálně odlišovaly dle kontinentů (patrné je to zejm. na vozech z Evropy vs. USA), vzniklo mnoho designérských studií, které byly zaměřeny jen na vzhled a přilákání pozornosti, jejich šance na sériovou výrobu však byla mizivá.

Počátky automobilového průmyslu[editovat | editovat zdroj]

Počátky automobilového průmyslu lze hledat již v roce 1769, kdy Nicolas Joseph Cugnot sestrojil první silniční parovůz. Počátek 19. století byl stále doménou parních strojů, které se postupně zlepšovaly a zrychlovaly. Roku 1836 německý konstruktér Brackenburg zkonstruoval první auto s výbušným motorem.[8] Motor spaloval vodík s čistým kyslíkem. Vůz však neměl žádné významné výhody. Byl nebezpečnější a jeho provoz výrazně náročnější, a tak se neprosadil. V roce 1862 francouz Alphonse Beau de Rochas vymyslel čtyřdobý spalovací motor. Nepostavil ho, ale nechal si jej patentovat. Až Nicolaus August Otto uvedl do pohybu první spalovací motor na světě. Roku 1886 postavili nezávisle na sobě Karl Benz a také Wilhelm Maybach s Gottliebem Daimlerem první automobily poháněné benzínovým motorem.[9]

V roce 1892 získal německý inženýr Rudolf Diesel patent na vznětový motor, který roku 1897 také jako první na světě postavil.[10] Nejprve se tento motor užíval ve strojírenských podnicích jako stacionární motor pro pohon strojů, později po zlepšení (zejména odlehčení) se začal používat také k pohonu automobilů.[11][12]

Prvním automobilem zkonstruovaným na území Česka byl v roce 1897 Präsident (na počest prezidenta rakouského autoklubu) postavený v Kopřivnické továrně pro výrobu a prodej kolejových vozidel (Nesselsdorfer wagenbaufabriksgesellschaft). V roce 1898 jej následoval také první nákladní automobil.

Podrobnější informace naleznete v článku automobil.

20. století[editovat | editovat zdroj]

 
Kompletace Fordu T - dosazení karoserie na podvozek s motorem
 
Pásová výrobní linka Fordu roku 1913

Dalším důležitým milníkem je bezpochyby zavedení sériové výroby, která zlevnila a standardizovala výrobu. Tento výrobní postup, kdy se pohybuje výrobek na výrobním pásu a každý pracovník dělá pouze jeden úkon, zavedl Henry Ford roku 1913. Touto metodou bylo možné masové rozšíření automobilů. Modelu Ford T se v letech 1908–1927 prodalo přes 16,5 milionu kusů. Tento princip se následně přenesl do Evropy. V Česku se začal záhy používat v Baťových závodech, v automobilovém průmyslu pak poprvé u Škody.

Podrobnější informace naleznete v článku Sériová výroba.
 

Meziválečné období[editovat | editovat zdroj]

 
Tatra 57 B z roku 1942

Ve 20. letech se vývoj spalovacího motoru velmi zrychlil a automobily se i nadále rychle zdokonalovaly. Ještě v roce 1919 bylo 90% prodaných vozů otevřených, v roce 1929 již bylo 90% uzavřených.[13] Roku 1930 na automobilový průmysl dopadla Velká hospodářská krize, která celé automobilové odvětví sužovala až do konce druhé světové války. Během této doby však zaniklo mnoho automobilových výrobců, jiné automobilky se spojily.

Ve 30. letech byly již v podstatě vynalezeny téměř všechny dnešní mechanické technologie, i když některé byly později znovu objeveny ve prospěch někoho jiného.

Poválečné období[editovat | editovat zdroj]

Po válce se automobilový průmysl začíná vzpamatovávat ze škod způsobených druhou světovou válkou a přeorientovává se zpět na civilní sektor. Na konci 40. let je v podstatě ustaven dnešní design a koncepce vozidel.

Na začátku 50. let se v Evropě projevuje velký zájem o malé levné vozy. Typickými zástupci tehdejší doby je Lloyd 300 či BMW Isetta. Nejmenším sériově vyráběným automobilem je dodnes britský Peel P50, který se vyráběl od roku 1962 do roku 1965 na ostrově Man. Jeho prodejní cena byla 199 liber.[14]

Roku 1956 se u některých aut (např. Citroën či Triumph) začínají montovat kotoučové brzdy namísto bubnových. Poprvé však byla kotoučová brzda použita již roku 1906.[15]

60. a 70. léta[editovat | editovat zdroj]

 
Ford Mustang (1965)

Na počátku 60. let se v USA staly populárními tzv. muscle cars - výkonná auta s pohonem zadních kol a obvykle motorem V8, stvořená pro legální i pouliční závody.[16] Ford tak roku 1964 představil legendární Ford Mustang, Chevrolet vypustil do konkurenčního boje Chevrolet Camaro a následovaly je další auta jako například Dodge Charger. Všechno se změnilo v roce 1973 s příchodem ropné krize. Najednou auta, která polykala desítky litrů benzínu na 100 km se dostala do pozadí zájmu a éra masivního ničení pneumatik rychle skončila. A s ní také tato auta. Do středu zájmu se pak Ford Mustang vrátil až v roce 2005, kdy byla představena 5. generace v moderním retro stylu a opět jej následovala konkurence.

V oblasti technologií pak nalezlo široké uplatnění nezávislé zavěšení kol a vstřikování paliva, později pak řízené elektronikou. Na přelomu 60. a 70. let se začínají masivně používat plastové materiály, které nahrazují dřevo, ocel a jiné materiály.[17] Tento trend přetrvává dodnes. Roku 1974 přichází Porsche s inovací svého modelu 911 a nově je jeho motor vybaven předkompresí.[18]

80. a 90. léta[editovat | editovat zdroj]

80. a 90. léta byla ve znamení zvyšování výkonu a zvětšování jednotlivých modelů (dobře vidět je to např. na Volkswagenu Golf, který během 6 generací významně povyrostl ve všech směrech) a zvláště v 90. letech začala důležitější roli hrát bezpečnost. Auta začala procházet nárazovými crash-testy a Euro NCAP zavedl metodiku hodnocení, kdy bezpečnost vozidla značí hvězdičky (přičemž 5 je nejlépe). Bariérové zkoušky se vyvíjely, ale podstata zůstává stále stejná – co nejlépe ochránit řidiče při případné nehodě. Výsledné poranění posádky, resp. figuríny odpovídá určitému bodovému ohodnocení a součet ze všech bariérových zkoušek pak určitému počtu hvězdiček. Body se strhávají i za sebemenší prohřešky jako např. při odskočení západky u dveří, kvůli které přišla Škoda Fabia 2. generace o pátou hvězdičku.[19] A právě bezpečnost dala vzniknout novým elektronickým systémům jako je ABS či ESP. Důvodem byly jednak snahy automobilek o inovativní řešení, za masovým rozšířením pak stál tlak odborné veřejnosti. Nejznámějším případem budiž nechvalné převrácení Mercedesu A při tzv. losím testu.[20] Ten se provádí právě za účelem ověření manévrovatelnosti vozidla a simuluje vyhnutí se losu, který náhle vběhne před vůz. Mercedes po tomto selhání upravil podvozek a začal systém ESP montovat sériově.[21] A právě příchod moderních systémů začal promlouvat i do hodnocení Euro NCAP – v roce 2009 byla změněna metodika a důležitou roli začala nově hrát ochrana chodců (testuje se již od r. 1998) a pomocné systémy.[22] Dosáhnout maximálního počtu pěti hvězdiček je nyní obtížnější a v budoucnu budou pravidla ještě tvrdší. (Euro NCAP stanovil přechodné období, kdy budou plynule zvyšovány nároky na vůz.)

Roku 1985 se v Evropě poprvé prodávají vozidla vybavená katalyzátorem.[23] Ten snižuje emise automobilů, avšak vyžaduje bezolovnatý benzín. V USA se tento systém používal již dříve. Téhož roku se na evropský trh dostávají také první automobily s palubním počítačem, který má přinést řidiči více informací o vozidle.[24]

21. století[editovat | editovat zdroj]

Dvě současně prodávané generace Opelu Astra
Opel Astra G (model 1998)
Opel Astra G (model 1998)
Opel Astra H (model 2004)
Opel Astra H (model 2004)
Protichůdnost automobilových novinek

Do nového tisíciletí vstoupily automobilky se snahou zaplnit i tu sebemenší skulinu na trhu – vznikly tak různé karosářské varianty modelů a automobilky začaly představovat další a další modelové řady (patrné je to např. u Peugeotu, kde došlo k velkému nárůstu modelových řad nebo u BMW, které opět vstoupilo do segmentu vozidel nižší střední třídy modelem řady 1 a zároveň představilo modely X3, X5, později X6). Zajímavá je také protichůdnost posledních novinek. Na jedné straně stále menší miniautomobily do městských aglomerací jako např. Tata Nano a na druhé straně pak crossovery - např. Audi Q7. Automobilky také začaly současně vyrábět dvě generace vozidel (nejznámější je asi příklad Octavie 2. generaceOctavie 1. generace, která se prodávala dál pod označením „Tour“ současně, dále např. Peugeot 206207, Opel Astra G a H, atd.).[25] Došlo ke smíšení několika kategorií, které daly vzniknout mnoha novým segmentům (jmenujme např. dnes populární Crossovery). A v mnoha případech daly vzniknout konceptovým abstraktním vozidlům jako je Citroën Cruise Crosser.[26] Jednotlivé segmenty se stále více prolínají a již nelze přesně stanovit hranici jako před 20 lety.

 
Automobily Smart ForTwo vypouští jen 88 CO2 g/km a kombinovaná spotřeba činí 3,3 l/100 km[27]
 
BMW Active E - koncept elektromobilu

Poslední roky jsou pak zejména ve znamení snižování spotřeby a emisí CO2. Úzce s tím také souvisí snížení hmotnosti vozidel a snižování objemů motorů. Motory jsou nově vybavovány systémy Stop-start, které mají za úkol snížit spotřebu,[28] jsou vybavovány filtry pevných částic, které zase mají snížit množství vypuštěných sazí,[29] je zvyšován vstřikovací tlak a optimalizováno spalování. K tomu všemu se na trh derou hybridní vozidla. Ta lze rozdělit do několika podskupin.[30] Skupina tzv. "full-hybridů", které pohání elektromotory a v případě potřeby je doplňují spalovací motory, které buďto pohání vůz nebo vyrábí elektřinu. Dále "mild-hybridy", které mají trvale spřažen elektrický motor se spalovacím - čistě elektrický pohon je tedy nemožný. Za další podskupinu hybridů lze považovat vozidla, která používají setrvačníky či akumulátory ke krátkodobému uchování energie. Poslední kategorii tvoří vozidla na čistě elektrický pohon, která se dobíjejí ze zásuvky. Ani jedna vozidla ovšem zatím nemají z ekonomického ani ekologického hlediska příliš velký význam. Důvody jsou zejména vysoká hmotnost (daná přítomností baterií a 2 motorů), značné výrobní náklady a celková složitost vozidla.[31] Nevýhodou je také nízký dojezd na baterie (malá kapacita akumulátorů) a problémy s jejich životností (životnost baterií je velmi omezená, obnova drahá a recyklace starých baterií zatěžuje životní prostředí). Zajímavá je také opačná situace, kdy jsou do trolejbusů zabudovávány dieselagregáty, jenž se mohou, v případě výpadku proudu či na kratší vzdálenosti, stát zdrojem elektřiny. V tomto směru jsou spíše otázkou blízké budoucnosti vozidla čistě na elektrický pohon, které zatím trpí příliš malou kapacitou akumulátorů.[32][33] V Česku probíhaly pokusy s elektromobily již v dobách socialismu, k sériové výrobě však nikdy nedošlo. Ke zdánlivě úspěšnému konci dotáhla v roce 1992 svůj projekt Ela01 na bázi Škody Favorit firma ČEZ.[34] Ovšem ani tento vůz se nedočkal rozšíření. Úspěch tedy mohl slavit až malý pickup Tatra Beta, který se vyráběl v Příboře v letech 1996–1999. Prvním sériově vyráběným českým nákladním vozidlem na elektrický pohon je počin letňanské Avie, která využívá technologie anglické firmy Smith.[35] V roce 2010 by prodeje elektromobilů měly tvořit 250 ks z celkem 450 vyrobených Avií.[36]

 
Cena ropy v letech 2003–2008

V letech 20082009 na automobilový průmysl těžce dopadla světová hospodářská krize. Všechny světové automobilky začaly propouštět (vyjma čínských výrobců). V Česku tomu není jinak a propouštějí takřka všichni významní zaměstnavatelé.[37] Americké automobilky tzv. „Detroitské trojky“Ford, GM a Chrysler – se ocitly na pokraji bankrotu a žádaly Kongres o půjčky.[38] Po dlouhých vyjednáváních nakonec Kongres poskytl automobilkám půjčku v hodnotě 15 miliard dolarů.[39][40] Automobilka General Motors však ale nebyla schopna splácet své závazky a byla tak donucena projít řízeným bankrotem. Vláda USA zaplatila dluhy GM a získala za to 60% podíl ve firmě.[41] V podobné situaci se ocitl i Chrysler. Tomu pomohl Fiat, který tak získal 20% Chrysleru.[42] K zisku se "trojlístek velkých amerických automobilek" opět vrátil v roce 2010.[43] Automobilky Detroitské trojky však nejsou v potížích osamělé – do ztrát se propadla většina světových automobilek.[44] Kritickou situaci se některé státy snažily zachránit stimulacemi typu šrotovného, které bylo zavedeno např. v Německu[45] či na Slovensku.[46] Zavedení šrotovného společně s neochotou firem utrácet zapříčinilo, že se na výsluní v posledních dvou letech dostaly malé levné automobily.[47] Ty podpořilo i zavedení omezení vjezdu do center evropských měst, které má za úkol zlepšit ovzduší v metropolích tím, že ze svých center „vyženou“ zastaralá neekologická auta.[48] Není proto divu, že se automobilky snaží dostat na trh nová malá auta (jmenujme např. koncepty VW[49] či BMW[50]).

Dnes je již kladen důraz nejen na ekologický provoz vozidel, ale také na ekologickou výrobu samotných vozů a na jejich recyklovatelnost. Továrny jsou přísně kontrolovány (množství vypouštěných zplodin do ovzduší, znečištění vodních toků a půdy či sledování produkce odpadu a jeho třídění) a také regulovány (emisní povolenky a další poplatky).

Trendem poslední doby jsou pak různé elektronické pomůcky jako je např. adaptivní tempomat, parkovací senzory, dešťové senzory, monitorování mrtvého úhlu, bezklíčkové startování, noční vidění, parkovací asistent a mnoho dalších. Bohužel tyto systémy mají mnohdy mnoho problémů se spolehlivostí, a tak ne vždy jsou vítanou součástí vozidla.[51]

Konkurenční boj žene automobilky stále kupředu. Modely jednotlivých automobilek se stále porovnávají a každý koncern se snaží být o krok napřed. Jejich výrobky testují redaktoři motoristických magazínů, jsou podrobovány odborné kritice, vedou se o nich vášnivé debaty na odborných fórech, ale i v hospodách, a v neposlední řadě jsou vnímány svými majiteli. Vznikají také mnohé ankety, které mají najít to nejlepší auto. Tou asi nejznámější a nejprestižnější je v Evropě „Auto roku“ (anglicky: Car of the Year).

Koncerny[editovat | editovat zdroj]

 
Automobilky v Česku nejznámějšího koncernu Volkswagen Group

Již od počátku automobilové produkce některé automobilky mezi sebou spolupracují nebo se dokonce spojují tak, aby dokázali lépe čelit konkurenci. A to jak společným vývojem lepších výrobků, tak rozložením vývojových (popř. i výrobních) nákladů a z toho plynoucího zvýšení zisku. Jako příklad z historie uveďme jednu z nejznámějších fúzí, kdy v roce 1932 vzniklo spojením firem Audi, DKW, Horch a Wanderer základ dnešního Audi.

Fúze a spolupráce jsou v automobilové branži na denním pořádku. Spolupráce nabývá nejrůznějších rozměrů. Spolupracuje se:

Naprosto běžná je i situace, kdy automobilka drží významný menšinový podíl v jiné automobilce. Mezi důležité vztahy patří:

  • Ford Motor Company drží 2,1 % v automobilce Mazda.
  • Dongfeng Motor Corporation je zapojen do společných podniků s několika firmami v Číně: Honda, Hyundai, Nissan, PSA Peugeot Citroen.
  • Renault-Nissan vlastní 50,1 % podíl v ruském AvtoVAZu.

Největší koncerny[editovat | editovat zdroj]

Následující tabulka obsahuje přehled největších koncernů vyrábějící motorová vozidla a jejich značky. Koncerny jsou seřazeny podle počtu vyrobených kusů v roce 2013, nejdůležitější značky v rámci koncernů pak podle abecedy. Složení koncernů odpovídá stavu platnému v roce 2013.[54]

                   
                   
         
Značka Sídlo Trhy
1. Toyota Motor Corporation – 10 324 995 ks
Daihatsu Japonsko Globální, kromě Severní Ameriky a Austrálie
Hino Japonsko Asie, Jižní Amerika
Lexus Japonsko Globální
Scion USA Severní Amerika
Toyota Japonsko Globální
2. General Motors Corporation USA – 9 628 912 ks
Buick USA Severní Amerika, Čína
Cadillac USA Globální
Chevrolet USA Globální
Daewoo Jižní Korea Asie, Evropa, Jižní Amerika
GMC USA Severní Amerika, Blízký východ
Holden Austrálie Austrálie a Oceánie, Blízký východ
Opel Německo Evropa, Asie
Vauxhall Spojené království Spojené království
Baojun Čína Čína
Wuling Čína Čína
Jiefang Čína Čína
3. Volkswagen Group Německo – 9 379 229 ks
Audi Německo Globální
Bentley Spojené království Globální
Bugatti Francie Globální
Lamborghini Itálie Globální
Scania Švédsko Globální
SEAT Španělsko Evropa, Jižní Amerika
Škoda Česko Evropa, Asie, Austrálie
Volkswagen Německo Globální
Volkswagen CV Německo Globální
Porsche Německo Globální
MAN Německo Globální
4. Hyundai Jižní Korea – 7 233 080 ks
Hyundai Jižní Korea Globální
Kia Jižní Korea Globální
5. Ford Motor Company USA – 6 077 126
Ford USA Globální
Lincoln USA Severní Amerika, Blízký východ
Troller Brazílie Jižní Amerika, Afrika
6. Nissan Japonsko – 4 950 924 ks
Infiniti Japonsko Severní Amerika, Asie, Evropa
Nissan Japonsko Globální
7. Fiat Chrysler Automobiles Itálie – 4 681 704
Abarth Itálie Globální
Alfa Romeo Itálie Globální
Ferrari Itálie Globální
Fiat Itálie Globální
Fiat Professional Itálie Globální
Irisbus Francie Globální
Iveco Itálie Globální
Lancia Itálie Globální
Maserati Itálie Globální
Chrysler USA Globální
Dodge USA Globální
Jeep USA Globální
Ram USA Severní Amerika
8. Honda Japonsko – 4 298 390
Acura Japonsko Severní Amerika, Asie
Honda Japonsko Globální
9. Suzuki Japonsko – 2 842 133 ks
Maruti Suzuki Indie Indie, Jižní Amerika
Suzuki Japonsko Globální
10. PSA Peugeot Citroën Francie – 2 833 781 ks
Citroën Francie Globální
Peugeot Francie Globální
11. Renault Francie – 2 704 675 ks
Dacia Rumunsko Evropa, Jižní Amerika, Afrika
Renault Francie Globální
Renault Samsung Jižní Korea Asie, Jižní Amerika
12. BMW Německo – 2 006 366 ks
BMW Německo Globální
Mini Spojené království Globální
Rolls-Royce Spojené království Globální
13. SAIC Čína – 1 992 250 ks
Maxus Čína Globální
Roewe Čína Čína
MG Spojené království Spojené království, Čína
14. Daimler AG Německo – 1 781 507 ks
Freightliner USA Severní Amerika
Master Pákistán Pákistán
Maybach Německo Globální
Mercedes-Benz Německo Globální
Mitsubishi Fuso Japonsko Globální
BharatBenz Indie Indie
Setra Německo Evropa
Smart Německo Evropa, Severní Amerika, Asie
Thomas Built Buses USA Severní Amerika
Western Star USA Severní Amerika
15. Mazda Japonsko – 1 264 173
Mazda Japonsko Globální
16. Dongfeng Motor Čína – 1 238 948 ks
Dongfeng Čína Čína
Fengshen Čína Čína
17. Mitsubishi Japonsko – 1 229 441 ks
Mitsubishi Japonsko Globální
18. Chang'an Motors Čína – 1 109 889 ks
Chang'an Motors Čína Čína, Afrika
Hafei Čína Čína
19. Tata Motors Indie – 1 062 654 ks
Hispano Španělsko Evropa
Jaguar Spojené království Globální
Land Rover Spojené království Globální
Tata Indie Indie, Afrika
Tata Daewoo Jižní Korea Asie
20. Geely Čína – 969 896 ks
Geely Čína Globální
Volvo Švédsko Globální
       
         

Automobilový průmysl v Česku[editovat | editovat zdroj]

Vývoj průmyslové produkce v Česku oproti lednu předchozího roku[58][59]
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
+ 6,4 % růst + 3,8 % růst + 7,2 % růst + 15,1 % růst + 9,8 % růst + 9,3 % růst − 23,3 % pokles + 5,3 % růst
Související informace naleznete také v článku Průmysl v České republice.

Historie[editovat | editovat zdroj]

Mezi nejstarší výrobce automobilů na světě patří Tatra, založená roku 1850. Tehdy nesla název "Nesseldorfer Wagenbaufabrik" a roku 1897 vyrobila první osobní vůz ve střední Evropě, legendární NW Präsident, o rok později pak vyrobila svůj první nákladní automobil poháněný 2 motory Benz.[60]

Mezi další historicky důležité výrobce v Česku patří Laurin & Klement (dnes Škoda), RAF (později LIAZ), Praga a Sodomka (později Karosa, dnes Iveco Czech Republic).

Několik důležitých mezníků:

Současnost[editovat | editovat zdroj]

Dnes mezi nejvýznamnější výrobce osobních automobilů v Česku patří mladoboleslavská společnost Škoda Auto, vlastněná koncernem Volkswagen, kolínská společnost Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech a nošovický Hyundai. Nákladní automobily vyrábí v kopřivnické Tatře a pražské společnosti AVIA. Společnosti Iveco Czech Republic (dříve Karosa), SOR Libchavy a Tedom se orientují na výrobu autobusů. České traktory jsou již více než půl století spjaty se jménem Zetor. Přívěsy za nákladní automobily vyrábí tradiční česká společnost PANAV - Senice na Hané a Schwarzmuller. V Česku je také několik malosériových výrobců. Dále je v Česku mnoho významných dodavatelů pro automobilový průmysl. Mezi ty nejvýznamnější dodavatele patří:[63]

Základní údaje o největších českých firmách, které vyrábí motorová a přípojná silniční vozidla jsou uvedeny v následující tabulce (seřazeno dle zákl. kapitálu k 2.8.2010 (dle portálu Justice; očištěno o tzv. montovny tj. TPCA, Hyundai Nošovice apod.):

Přehled českých firem
Firma Základní kapitál v mil. Kč Tržby (2009) v mil. Kč Tržby (2008) v mil. Kč Zisk (2009) v mil. Kč Zisk (2008) v mil. Kč Počet vyrobených vozů (2009) Počet vyrobených vozů (2008) Počet zaměstnanců k 31.12.2009 Poznámka Reference
ŠKODA Auto 16 708,850 187 858 200 182 3 462 10 818 684 200 674 530 26 153 Světově unikátní technologie Twindoor a VarioFlex [64][65]
TATRA 2 069,752 3 005 7 514 -712 -572 992 1 962 2 279 Světově unikátní technologie: páteřový rám s kyvnými polonápravami, vzduchem přímo chlazené vznětové motory s mechanickým vstřikováním splňující současné emisní normy [66][67]
KAROSA 1 065,559 12 219   1 154 1 377 2 526 3 020 2 237 Karosa je dnes součástí Iveco Irisbus;[68] [69]
ZETOR 939,863     -275 -32 3 755 6 500     [70][71]
AVIA 883,077   171,063   11,786 283 485 51 (průměr 2008)   [72]
PANAV 122,311   935   0,527     350 (datum neurčeno)   [73]
SOR Libchavy 80,000 2 057 1 593 252 211 427 368 456 (průměr 2008)   [74][75]
TEDOM 10,000 1 960 2 426   88 60 47 600 Údaje za celou skupinu. [76][77]

Statistiky autoprůmyslu v Česku[editovat | editovat zdroj]

Za 1. pololetí 2010 bylo v Česku vyrobeno 559 093 ks vozidel (+18,04 %).[78] Osobních vozidel 556 706 ks, nákladních 579 ks, autobusů 1 228 ks, přípojných 351 ks a 229 ks motorek.

V Česku je dlouhodobě nejprodávanější značkou domácí Škoda Auto. Její podíl na trhu nových vozidel ovšem od revoluce stále klesá.[79] První 2 příčky ve statistice nejprodávanějších modelů dlouhodobě drží rovněž domácí Škoda s modely Fabia a Octavia. Od konce roku 2006 se na předních místech trvale umisťuje Roomster. Dále se pak dlouhodobě v první desítce nejprodávanějších drží malá levná auta (např. Peugeot 206/207, Ford Fusion, Renault Clio/Thalia, levné modely automobilek Dacia, Kia, Hyundai a další). A právě i modely Škodovky se prodávají zejména v nejlevnějším provedení s nejslabšími motory. Například Škody Fabie prodané v Česku mají v 65% případů nejslabší agregát 1.2 HTP. Na zahraničních trzích je tento agregát pouze v 30,5% Fábií.[80]

 
Praga Grand

Automobilový průmysl patří mezi nejdůležitější průmyslová odvětví v Česku. Produkuje více než 20 % objemu výroby, přímo zaměstnává více než 120 tisíc lidí a při plném využití své kapacity vyprodukuje více než 1,2 milionu osobních automobilů za rok.[55] Celkem průmysl tvoří 35 % českého hospodářství.[56] Velmi významně se také podílí na českém exportu. V lednu 2010 tvořily stroje a dopravní prostředky podíl na vývozu 54,3 %.[57]

cs.wikipedia.org/wiki/Automobilov%C3%BD_pr%C5%AFmysl