Přestavba auta na CNG

 

 

Přestavba auta na CNG je podobná přestavbě LPG. Rozdíl je v nádržích, vedení plynu a reduktoru tlaku plynu. ostatní komponenty v motoru a především řídící jednotka je stejná jak u přestavby LPG tak u přestavby CNG. Rozdíl v nádržích je daný jiným skupenstvím a tlakem u zemního plynu (CNG) a na straně druhé u propan-butanu (LPG). Co se týče vlastností jednotlivých plynů najdete paliva podrobně rozebrána na stránce oalternativních palivech. Na tomto místě připomeneme pouze, že zemní plyn (CNG) je v autě skladován v tlakových lahvích při tlaku cca 250 barů a je ve skupenství plynném. Naproti tomu zkapalněný ropný plyn propan-butan (LPG) je v automobilu skladován vnádržích při tlaku cca 7 barů (doma ve vodovodním řadu je cca 6 barů) v kapalném skupenství.

Přestavba na CNG image

Než budeme cokoli říkat dále, tak je potřeba zdůraznit, že rozhodně nejsme proti přestavbě na zemní plyn (CNG) a velmi rádi ji pro Vás uděláme. Objektivní skutečnosti však jsou takové, že přestavba na CNG není vhodná hned z mnoha důvodů a přestavět jakékoli auto na LPG je vhodnější. Je to zvláště proto, že:

  • přestavba na CNG je téměř 2x nákladnější než přestavba na LPG
  • provozní náklady CNG a LPG jsou téměř stejné (liší se řádově halíři)
  • tlakové láhve jsou velmi těžké a většinou znamenají odepsání min.jednoho místa z auta a většinou změní jízdní vlastnosti vozu
  • nádrž LPG váží kolem 25kg (cca 50l) oproti lahvi CNG, která váží cca 70kg a pojme 24kg paliva, což nebývá ani polovina ekvivalentu LPG nebo benzinu
  • nedostatek čerpacích stanic je násoben malými zásobami na palubě vozu a pokud chceme slušný dojezd, pak se musíme smířit se 150kg hmoty lahví
  • reduktory tlaku CNG jsou dle našich zkušeností násobně poruchovější než reduktory LPG (určitě mají reduktory CNG poloviční životnost) a opravy CNG reduktorů mají velmi krátkou životnost
  • nemožnost použít kulaté (toroidní) nádrže místo rezervy znamená zabrání kufru vozu tlakovými lahvemi

Budiž řečeno, že výše uvedené skutečnosti platí pro dodatečně přestavěná auta na CNG nikoli pro auta vyrobená s pohonem CNG. Auta vyrobená s pohonem CNG mají motory přímo zkonstruovány na zemní plyn a vykazují například nižší spotřebu, nádrže benzinu jsou zmenšené a tlakové lahve bývají z lehkého karbonu a jsou zakomponované do auta tak, aby nezabíraly místo v zavazadlovém prostoru. Takové vozy by však neměly jezdit příliš často na benzin (záleží na konkrétním doporučení výrobce). 

S kolegy z branže jsme na různých školeních okolnosti přestaveb CNG často probírali a probíráme a dospěli jsme ke společnému závěru, že CNG je v současnosti médii a novináři nafouklá bublina, která zřejmě splaskne. ČR se zavázala, že uvolní 1miliardu korun na zavádění CNG do života. My si myslíme, že větší budoucnost má použití zkapalněného zemního plynu LNG. Jeho skladování je již vyřešeno při transportech přes oceán.

Přesto přeze všechno přestavbu rádi provedeme. Děláme samozřejně i servis a revize či emise aut přestavěných na CNG.