Budoucnost automobilů je v plastech

22.02.2018 16:44

Pokud nepatříte mezi příznivce plastů, čekají vás těžké časy. Automobilový průmysl totiž hledá cesty, jak snížit hmotnost vozů, která s každou generací roste. To se nepříjemně odráží na nutnosti dosažení vyšších výkonů pro zachování stejné dynamiky a také na vyšší spotřebě, jelikož vozit sebou stovky kilogramů navíc vyžaduje také více energie.

Navíc se nesmí zapomínat, že vozy jsou stále bezpečnější a bezpečnost je snad u všech automobilek prioritním tématem. Výztuhy jsou stále větší a také něco váží. Takže případný úbytek hmotnosti nesmí jít proti bezpečnosti.

U drahých vozů pak není problém použít velmi drahé vysokopevnostní oceli, titan a kompozitní materiály. Jenže u běžných vozů takové materiály znamenají radikální nárůst ceny a vůz by byl jen těžko prodejný resp. jeho prodej ziskový.

Jako materiál budoucnosti se tak jeví plast, který by mohl nahradit značnou část ocelových části vozu. Dle poslední studie lze v běžných vozech nahradit na nosných a karosářských částech vozu až 50 procent ocelového materiálu za plastový, který vykazuje stejnou pevnost a kvalitu, ale váží přitom násobně méně.

Plast místo plechů není žádnou novinkou a takový Renault již dlouhé roky dává na vozy značnou část karosářských dílů z plastu místo plechu a vozy přitom tradičně získávají vysoké hodnocení za bezpečnost, ale přeci jenom je rozdíl, pokud by z plastu byly i další nosné a deformační díly.

Nástup plastů bude dle odhadu velmi pozvolný, ale pokud nemají za jednu až dvě generace atakovat vozy střední třídy váhu dvou tun, musí automobilky přijít s něčím, co vozy odlehčí. Výbavy ve voze asi méně nebude, železo vážit méně taky nebude a ultralehké a pevné materiály jako karbon a titan jsou natolik drahé, že v podobných vozech se objeví spíše jako dekorace interiéru.

www.autorevue.cz/budoucnost-automobilu-je-v-plastech_3
Více na: https://www.autorevue.cz/budoucnost-automobilu-je-v-plastech_3

 

 

Zpět